Yoga mod depression og angst

Depression og angst er oftest forbundet med et lavt niveau af GABA (gamma-amino-butyl-syre) og normalt bliver man behandlet med farmaceutiske antidepressive stoffer, der forhøjer GABA niveauet.

Men det viser sig at Yoga er langt billigere og uden bivirkninger.

Forskere på Boston University School of Medicine (BUSM) er kommet frem til at man ved hjælp af Yoga kan forhøje niveauet af GABA. De har scannet hjernen hos yoga-udøvere og har set at de udskiller mere GABA end personer der i samme tidsrum læste i en bog.

“Udviklingen af et bredt tilgængelig, billigt indgreb som yoga, der ingen bivirkninger har, men derimod effektivt kan lindre symptomer på lidelser forbundet med et lavt GABA niveau, har absolut en fordel, rent folkesundhedsmæssigt.” siger ledende forfatter Perry Renshaw, MD, phd. og direktør af Brain Imaging Center på Harvard-tilknyttede McLean Hospital.
En stor fordel ved yoga, udover udeblivende bivirkninger og medicinsk afhængighed, er at alle efter at have gået til yoga i en periode kan dyrke yoga derhjemme og dermed selv være med til at holde GABA niveauet højt i en eventuel travl hverdag.

Ved for eksempel at lave Solhilsen dagligt, styrker du din krop, modvirker depression, angst, epilepsi, gigt og forhøjer din generelle livskvalitet.
En undersøgelse lavet i Tyskland i 2005, havde 24 kvinder, som så sig selv som følelsesmæssigt nedbrudte. De blev bedt om at lave yoga 90 minutter om ugen i 3 måneder. Kvinderne blev derudover ved med deres normale aktiviteter og begyndte ikke på andre former for stress-reducerende aktiviteter i testperioden.
Efter de 3 måneder, mærkede kvinderne tydelige forbedringer i forhold til depression, stress, energi, angst, træthed og velvære. Depressionen var faldet med 50% og Angsten var reduceret med 30%. Deres generelle trivsel var steget med 65%. Ydermere faldt klagerne af rygsmerter, dårlig søvn og hovedpine.

Comments are closed.