4 Gode grunde til at lave yoga

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

4 Gode grunde til at lave yoga

Rigtig mange mennesker er hoppet med på “yogabølgen”… men derfor kan det sagtens være at du fortsat er i tvivl om det er noget for dig. Læs med herunder og se om det mon rykker noget i dig

Af: Anna-Sophia
28.07.2021  yoga i studierne  alt om yoga

Der er delte meninger om hvor gammel yogaen egentlig er… nogen mener at den er fra begyndelsen af 1900 og andre mener at den er 1000 af år gammel.
Men uanset oprindelse er én ting i hvert fald helt sikker og det er at den gør en kæmpe forskel for rigtig mange mennesker i deres hverdag.

Nu har jeg selv lavet yoga i mange år efterhånden og gør det meget “on and off”. Ment på den måde, at det afhænger af min hverdag og de ændringer der kommer hele tiden.

Dog har jeg bemærket at hvis jeg starter dagen med at lave min yoga, det kan ex være en solhilsen som jeg laver et par gange og thats it, så gør det en KÆMPE forskel for resten af min dag. 
Jeg får simpelthen meget mere overskud, bliver gladere og får mere energi.
Det kan man også få af al mulig anden bevægelse og motion. For mig er forskellen bare at min yoga er mere mindfull… jeg “kæmper” mindre og forventer mindre af mig selv. At jeg bare “er” og mærker efter hvordan jeg har det. Både i krop og sind.

ejer af doyoga.dk


HER ER MINE 4 GODE GRUNDE TIL AT STARTE TIL YOGA

 

 

  1. Det er en god træningsform der kan tilpasses alle.
    Først og fremmest og mest åbenlyst er yoga en fantastisk træning for din krop. Du kan tilpasse praksis til din egen hastighed og komfort niveau. Uanset hvilke yogaøvelser du vælger, vil øvelserne altid være en del af en god trænings rutine. Der er nogle fantastiske serier af bevægelser derude, der er perfekte til enhver dag og for enhver form for person, hvilket betyder, at der ikke er nogen grund til ikke at begynde at lave yoga så hurtigt som muligt.

  2. Det giver dig en god kontakt med din krop.
    Yoga stræk og øvelser er designet med ideen om at bevæge din krop for at øge dens styrke og holdbarhed. Derfor vil yoga med jævne mellemrum virkelig få dig til at være meget mere i harmoni med din krop og vide, hvornår noget virkelig fungerer, og når det ikke fungerer. Det er selvfølgelig ikke altid en god ting, da det kan være nedslående, når visse øvelser ikke fungerer for din krop, som de gjorde dagen før, men det viser bare at du er i kontakt med din krop og mærker efter hvad den har brug for, dag for dag. Derudover forbedrer din fysiske tilstand sig, meget mere udtalt og mærkbart.

  3. Det hjælper din vejrtrækning og dermed dit nervesystem.
    En meget meget stor del af yoga er åndedrætsøvelserne – eller pranayama – som indgår i øvelserne og derefter alene. Øvelserne hjælper til en mere fokuseret og centreret vejrtrækning, og selvom de måske ikke er noget, du gør bevidst hver dag, vil det helt sikkert give metoder til effektiv stress håndtering og generelt får dig til at føle dig meget bedre tilpas. Og har du astma, kan det virkelig hjælpe med at åbne lungerne og udforske, hvad det betyder at ånde bevidst. Det har vi fået rigtig meget feedback omkring.

  4. Det kan forbedre din søvn.
    En anden stor og behagelig fordel er, at yoga faktisk kan hjælpe dig med at få bedre søvn. Dette kan skyldes det faktum, at et par sekvenser af stillinger og bevægelser er beregnet til at blive gjort lige før søvn, men uanset undersøgelser har det vist, at det at gøre noget let fysisk aktivitet, før vores hoveder rammer puden, kan hjælpe os med at sove mere hurtigt, hvilket normalt fører til en meget bedre søvnkvalitet. Det kan også skyldes, at hvis du har problemer med at sove, kan arbejde på problemområder gennem yoga hjælpe med at lindre smertesymptomer og øge sandsynligheden for bedre søvn. En anden mulighed er, at de fleste yogasessioner har en afkølingssekvens (savasana) i slutningen, hvilket helt sikkert kan fremkalde let søvn.

Her kan du se et par udtalelser fra andre end mig, så du kan se at jeg ikke står alene med min oplevelse af yogaen 😉

“Uanset om jeg træner yoga intensivt eller om jeg vender tilbage til yogaen efter en pause, er undervisningen hos DoYoga.dk altid rette niveau af udfordrende. Selv på et fuldt hold er der øje for den enkeltes udfordringer og niveau.

Yogatræningen hos doyoga styrker og smidiggør hele min krop samtidig med, at jeg får arbejdet med de særlige udfordringer jeg har med min ryg.

Der er altid en god stemning på holdene, som gør at jeg kommer afsted – selv i den mørke kolde vinter.”
– 
Lene K.

“I den tid jeg har gået der, har jeg rykket mig hver eneste uge både i styrke og smidighed. Oveni, og bedst af alt, er jeg sluppet af med min tendens til hele tiden at blive stresset i hverdagen.

Underviserene har lært mig at være nærværende og fokuseret under yogaen, og jeg går altid derfra med den fedeste følelse.

Man er slet ikke i tvivl om, at de er enormt dygtig til deres fag, og man er altid tryg ved at kaste sig ud i nye yogastillinger. De formår hurtigt at spore sig ind på den enkeltes udfordringer og behov, og er gode til at give os et indblik i yogastillingernes formål, hvor man skal være forsigtig og hvor man skal presse sig selv.
Emilie

Her kan du se et par udtalelser fra andre end mig, så du kan se at jeg ikke står alene med min oplevelse af yogaen 😉

“Uanset om jeg træner yoga intensivt eller om jeg vender tilbage til yogaen efter en pause, er undervisningen hos DoYoga.dk altid rette niveau af udfordrende. Selv på et fuldt hold er der øje for den enkeltes udfordringer og niveau.

Yogatræningen hos doyoga styrker og smidiggør hele min krop samtidig med, at jeg får arbejdet med de særlige udfordringer jeg har med min ryg.

Der er altid en god stemning på holdene, som gør at jeg kommer afsted – selv i den mørke kolde vinter.”
– 
Lene K.

“I den tid jeg har gået der, har jeg rykket mig hver eneste uge både i styrke og smidighed. Oveni, og bedst af alt, er jeg sluppet af med min tendens til hele tiden at blive stresset i hverdagen.

Underviserene har lært mig at være nærværende og fokuseret under yogaen, og jeg går altid derfra med den fedeste følelse.

Man er slet ikke i tvivl om, at de er enormt dygtig til deres fag, og man er altid tryg ved at kaste sig ud i nye yogastillinger. De formår hurtigt at spore sig ind på den enkeltes udfordringer og behov, og er gode til at give os et indblik i yogastillingernes formål, hvor man skal være forsigtig og hvor man skal presse sig selv.
Emilie

RELATERET INDLÆG

7 hurtige til Anna-Sophia

7 hurtige til Anna-Sophia

Hvad er fidusen med yoga, hvorfor overhovedet starte og er man altid motiveret som Studieejer. Her er 7 hurtige til anna-sophia, der er ejer af

LÆS MERE